Hebben gezonde mensen voedingssupplementen nodig?

collageen

Vraag jij je ook wel eens af of gezonde mensen eigenlijk wel voedingssupplementen nodig hebben? Je hoort daar hele verschillende verhalen over. Dus wat is daar nou waarheid in, en wat is daar nou wijsheid in? Wist je dat voedingssupplementen gemaakt zijn om niet ziek te worden? Ze zijn er niet voor gemaakt om mensen beter te maken, maar ze zijn ervoor gemaakt om mensen niet ziek te laten worden. 

Maar als je kijkt naar de huidige voeding anno 2020 en deze vergelijkt met voeding uit bijvoorbeeld het jaar 1975, dan schrik je je dood. Een simpel voorbeeld hiervan is: 1 witte kool uit het jaar 1975 bevat evenveel vitamine c als 17 witte kolen uit het jaar 2020. En zoals je begrijpt is het lastig om dat ‘aan te eten’. 

De hoeveelheid aan stofjes, die je kan gebruiken om niet ziek te worden, is heel erg verhoogd in de afgelopen jaren. De dosis aan gezonde stofjes die je lichaam daadwerkelijk nodig heeft om vitaler en gezonder te zijn, is vaak niet in verhouding met de aanbevolen dosering. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid is er om je niet ziek te laten worden, maar dat is niet hetzelfde als iemand daadwerkelijk vitaler maken. 

Marjolein Dubbers omschrijft in haar boek ‘’Eet meer energie’’ dat de hoeveelheid aan goede stoffen die je nodig hebt 25000 calorieën per dag vergt (wil je aan je vitaliteit werken). En zo’n grote hoeveelheid aan calorieën willen we eigenlijk helemaal niet binnenkrijgen. Als je hiernaar kijkt dan begrijp je dat we eigenlijk vaak een tekort hebben, terwijl een gebrek aan vitaliteit niet direct zichtbaar is. 

Maar dat we tekorten kunnen krijgen is wel degelijk aan de orde. Denk bijvoorbeeld aan vitamine D, dit is een provitamine en hij is verantwoordelijk voor zo’n 250 dna processen. Dus als je hier een tekort aan hebt kunnen er zo’n 250 dna processen in de stagnatie oplopen. En het wil ook zeggen, dat als je er net genoeg aan hebt, je weliswaar niet ziek wordt maar vitaal nog veel vooruitgang zou kunnen boeken. Als de vitamine meer voorradig in je lichaam beschikbaar zou zijn voel je je stukken beter.

Dit geldt ook voor magnesium. Vooral in dit soort periodes – waarin we ons extra druk maken, en ons brein overuren maakt. We kunnen dan wel wat extra magnesium gebruiken. Een te veel aan magnesium is op dit soort momenten zeldzaam. Je kunt testen hoeveel vitamine of magnesium je per dag kunt gebruiken. Dit kun je doen door op een nuchtere maag 1 flink tablet magnesium in te nemen en dit ieder uur te herhalen. Op het moment dat je darmen beginnen te reageren weet je dat je aan de dagelijkse hoeveelheid zit. Dit kunstje kun je ook toepassen met vitamine c. 

Het kan dus zijn dat jij het heel goed doet op 4000 milligram vitamine c per dag. Vitamine c is goed voor je weerstand en voor je immuunsysteem. Zo is dus de adh die op de verpakking staat van een voedingssupplement, niet de dosis die je maximaal mag gebruiken, maar dat is de dosis om niet ziek te worden – en dat is een hele andere redenatie. 

Er zijn veel theorieën die beweren dat de farmaceutische industrie niet eerlijk is over inname van voedingssupplementen wat onze gezondheid betreft. Er wordt beweerd dat hier niet eerlijk over gedaan wordt zodat er genoeg mensen ziek blijven en er dus geld te verdienen valt. Ik wil hier verder niet mijn eigen gedachtes op los laten maar ik wil je wel op het hart drukken dat voldoende vaak niet voldoende is – je kunt je namelijk stukken vitaler voelen.

Suppletie is er dus niet om zieke mensen beter te maken, het is er om gezonde mensen nog gezonder te maken. En in dit soort tijden komt dat vrijwel voor iedereen goed uit. Want wie is er nu echt 100% gezond? Kies altijd voor goede natuurlijke voedingssupplementen van hoge kwaliteit, deze zorgen voor een betere weerstand, meer vitaliteit en het herstel van je lichaam.

LEES OOK: DEZE VOEDINGSMIDDELEN WIL JE VERMIJDEN VOOR EEN BETERE HUID.

2 reacties op “Hebben gezonde mensen voedingssupplementen nodig?”

  1. Pingback: De kracht van omega 3 voor een mooie en stralende huid

  2. Pingback: De relatie tussen een koolhydraatarm dieet en de huid

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.