Wat was er eerder de acne of de stress? Zo pak je het aan

acne

Als we stress hebben kan dit voor veel fysiologische veranderingen in het lichaam zorgen. Zo kan het kan onze ademhaling versnellen, onze spieren aanspannen en ons laten zweten. Deze stressreactie is als het ware ons overlevingsmechanisme, maar dit kan veel negatiefs betekenen. Te veel stress kan zorgen voor hoofdpijn, darmproblemen, prikkelbaarheid en meer ellende. Zoals: acne. Wat was er eerder de acne of de stress?

Stress en acne

Van stress kun je acne krijgen en van acne kun je stress krijgen. Als we stress ervaren worden onze bijnieren ertoe aangezet om het ​​hormoon cortisol in de bloedbaan af te geven. Cortisol helpt het lichaam energie te verzamelen om met bedreigingen van buitenaf om te gaan. Er beginnen pas problemen op te treden als het lichaam te veel cortisol aanmaakt. Hier kan ons lichaam en onze huid het zwaar onder te verduren hebben.

LEES OOK: DIT IS WAAROM HYDRATATIE VAN DE HUID ZO BELANGRIJK IS OM PUISTJES TE VOORKOMEN.

Hoge cortisolspiegels veroorzaken meerdere reacties in het lichaam, waaronder het activeren van sebocyten, de cellen die talg produceren. Dit olieachtige laagje is ontworpen om de huid te bedekken en te beschermen. Te veel talg zorgt voor acne. Sebocyten geven cytokines af, waaronder IL1-alfa, IL-6, IL-11, TNF-alfa, INF-gamma en PPAR-gamma producerende ontstekingen. Een van de belangrijkste componenten die bijdragen aan de vorming van acne. En daarnaast kan chronische stress leiden tot een onevenwichtig microbioom waardoor acne kan ontstaan.

Talg, ontstekingen en bacteriën zijn drie van de vier belangrijkste factoren die acne veroorzaken. Overactieve talgproductie betekent dat overtollige olie dode huidcellen in onze poriën vasthoudt. Dit is de ideale omgeving voor een snelle vermenigvuldiging van alle bacteriën die op de huid leven. Het resultaat zijn poriën die ontstoken zijn en die puistjes kunnen worden. Nummer vier is stress. Je lichaam kan minder goed omgaan met bestaande acne als je gestresst bent. Het kan de genezing in de weg staan en het kan acne en acnelittekens verergeren.

Stress acne

Als je chronisch gestrest bent ben je vaker eerder vatbaarder voor acne. Als je dan ook nog eens veel bewerkte suikers en koolhydraten eet kun je je huid er slechter op maken. Pieken in de bloedsuikerspiegel laten het lichaam insuline afgeven, wat weer in verbinding is met de talgproductie.

Tekenen dat je puistjes door stress komen
Stress door acne ziet er niet anders uit dan ‘normale’ acne. Het enige wat je zelf kunt doen is nagaan hoe erg gestrest je bent of was. Stressmanagement kan een erg goede uitkomst zijn. 

Voorkomen en beheersen
Als je vatbaar bent voor stress en vermoedt dat dit bijdraagt ​​aan jouw acne kun je overwegen om een ​​hennepolie supplement te gebruiken. Hennepolie werkt effectief bij het beheersen van stress. Enkele andere holistische manieren om met stress om te gaan zijn: meditatie- of ademhalingsoefeningen, minder suiker gebruiken en regelmatig sporten.

Tot slot

Werkdruk, financiële zorgen, relationele stress, of gezondheidszorgen zijn allemaal routinematige stressfactoren die na verloop van tijd zichtbaar kunnen zijn op je gezicht. Dus stop, adem en begin stappen te ondernemen om je stress en de bijbehorende puistjes te beheersen. Wees wat liever en geduldiger naar jezelf, je huid knapt daar immers ook van op. Wil je een goede begeleiding krijgen wat betreft jouw huid? Investeer in goede producten die jouw huid van zowel binnen als buiten voeden. In mijn Huidinstituut help ik je maar al te graag op weg.

LEES OOK: CAROTENOÏDEN: VAN BELANG VOOR EEN STRALENDE HUID, HIER VIND JE ZE IN.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.