Zo kun je op een natuurlijke manier de meest zuivere huid ooit krijgen

Astaxanthine

De meeste mensen beschouwen de huid niet als een orgaan, terwijl het dit wel degelijk is. Het is tegelijkertijd het grootste orgaan in je lichaam en ook het grootste detox-orgaan. Wie goed voor zijn of haar huid zorgt krijg vaak de stempel van ijdelheid. Er is heus niks mis met een beetje ijdel zijn. Maar huidproblematiek staat los van ijdel zijn, dit ontstaat namelijk van binnenuit. De huid geeft uiting aan wat er van binnen gebeurt. Aanhoudende acne, huiduitslag, eczeem, dermatitis en meer kunnen in verband worden gebracht met een soort innerlijke onbalans. Wil jij weten hoe je een zuivere huid krijgt?

Het werkt best ingewikkeld wat onze huid betreft. Soms doe je alles volgens het ‘perfecte boekje’ dus: gezond eten, bewegen, water drinken, voldoende slapen, goede crèmes gebruiken en meer – en is er toch sprake van puistjes, huiduitslag en andere problemen. Stress is vaak ook terug te zien op je huid. De huid kan enorm opknappen als je onderliggende zorgen, factoren of omstandigheden weet aan te pakken. 

Je huid is het meest gebaat bij verzorging van binnenuit, gezond eten, beweging, stress reduceren en lief zijn voor jezelf. De huid is onze barrière naar de buitenwereld, ze dient als bescherming en fungeert ook als de uitwisseling tussen voedingsstoffen en gifstoffen. Ze beschermt ons tegen de zon, ze helpt ons om warm te blijven, ze verkoelt ons en ze weet ook wanneer ze gifstoffen moet loslaten door middel van zweten. Hieronder lees je over een paar elementen die je heldere huid in de weg kunnen staan ​​en hoe je ze allemaal kunt aanpakken. 

Vrije radicalen en de huid

Waarschijnlijk is de term vrije radicalen je niet onbekend gebleven. Vrije radicalen kunnen schade toebrengen aan delen van de cellen, zoals eiwitten en celmembranen, door een proces dat oxidatie wordt genoemd. Bepaald eten, drinken en omgevingsfactoren worden in verband gebracht met een toename van vrije radicalen in ons lichaam. Gefrituurd voedsel, alcohol, tabak, blootstelling aan de zon, roken en verontreinigende stoffen zijn de belangrijkste boosdoeners. Het verminderen van de blootstelling aan stoffen zoals deze (die werken als vrije radicalen) is een belangrijke eerste stap in de bescherming van de huid. Elke vorm van (lichte) ontstekingen kunnen de vrije radicalen doen toenemen, die de collageen matrix van de huid kunnen aantasten – en dit kan weer leiden tot veranderingen in het uiterlijk.

Gelukkig kunnen we een deel hiervan onder controle houden, door onze blootstelling aan alles dat verband houdt met een toename van vrije radicalen te verminderen. Het beperken van directe blootstelling aan de zon is een van de beste manieren om je huid te beschermen. En daarnaast is het belangrijk om te weten op welk voedsel jouw lichaam reageert. Het vermijden van suiker, transvetten en gefrituurd voedsel is goed voor iedereen. En daarnaast kunnen gluten, zuivelproducten, noten of andere voedingsmiddelen voor huidproblemen zorgen.

Antioxidanten en een zuivere huid

Helaas is schade in het algemeen onvermijdelijk. Uiteraard wil je zo goed mogelijk eten, bewegen en etc. maar daarnaast moet het leven ook geleefd worden! Ik probeer zo goed mogelijk te eten en adviseer mijn klanten hetzelfde te doen – het leven moet geleefd worden. Soms wil je dat ijsje op een hete zomerdag, maar soms een feestelijk glas champagne(of drie). Het mag allemaal, maar het liefste alles met mate.

We kunnen gelukkig wel iets doen om de schade te herstellen en ons best doen om verdere schade te voorkomen. Hiervoor raad ik antioxidanten en ontstekingsremmende ingrediënten aan. Antioxidanten helpen schade door vrije radicalen te voorkomen en te herstellen. Krachtige antioxidanten zijn onder meer groene thee en vitamine A (de carotenoïden: bètacaroteen, luteïne en lycopeen), zij dienen als ‘reparateurs’ voor schade aan de huid. Groene thee is een krachtige antioxidant en het heeft talloze voordelen op de huid, zowel intern als extern. Als je goed tegen cafeïne kunt, kan het drinken van groene thee of matcha een uitstekende ontstekingsremmende gewoonte zijn. Wortels en tomaten zijn rijk aan carotenoïden en ze kunnen antioxidanten leveren – hier kun je dus lekker van eten.

Collageen en een zuivere huid

Naarmate we ouder worden wordt de huid blootgesteld aan verschillende elementen die de conditie van onze huid op de proef stellen. Ik wil wel graag even zeggen dat veroudering niet slecht is. Ik ben zelf van mening dat het belangrijk is om de natuurlijke tekenen van veroudering te omarmen, vooral als vrouw, omdat ze vaak een teken zijn van een goed geleefd leven. Lachrimpels, lijnen en, ja, rimpels – we zouden ze moeten vieren! Dat gezegd hebbende: er zijn stappen die we kunnen nemen om onze huid te ondersteunen en ervoor te zorgen dat deze gezond en mooi ouder wordt.

Een van de beste dingen die je kunt doen om je huid te ondersteunen, is ervoor te zorgen dat je collageen gebruikt. Collageen is eigenlijk het ondersteuningssysteem van onze huid. Het is een gewilde voedingsstof die kan bijdragen aan een stralende, jeugdige en levendige huid. Op moleculair niveau is collageen een aminozuur dat bindvezels vormt, die nodig zijn voor het behoud van de sterkte en structuur van huidcellen. 

Collageen helpt niet alleen om je huid er beter uit te laten zien, het kan je ook helpen bij het herstellen en behouden van een gezonde darm. Gezonde darmen zijn van belang om de ontsteking niveaus in de huid onder controle te houden. Je kunt je darmen gezond houden door bijvoorbeeld voeding te eten waar veel probiotica en prebiotica in zit. Voorbeelden hiervan zijn voedingsmiddelen zoals kimchi en kombucha (denk aan gefermenteerd voedsel). Ze helpen om de goede en de slechte bacterie niveaus in evenwicht te brengen, wat helpt bij de spijsvertering, brain fog, de opname van voedingsstoffen en immuniteit. 

Hydratatie en een zuivere huid

Huidcellen zijn voornamelijk gemaakt van water, dus gehydrateerd blijven staat bovenaan de lijst voor een gezonde, stralende huid. Door elke dag minstens twee liter water te drinken blijven je lichaamsprocessen in stand, inclusief detox processen zoals zweten en elimineren. Het ondersteunen van je natuurlijke detox processen is een groot deel van de puzzel van een gezonde huid.

Een andere manier om je huid te hydrateren, is door meer vitamine E te gaan consumeren. Vitamine E is een belangrijk onderdeel van de barrièrefunctie van onze huid, die bestaat uit een laag gezonde lipiden (vetten). Door voldoende vitamine E binnen te krijgen via voedingsmiddelen zoals amandelen en supplementen, wordt onze huid ondersteund en beschermd tegen oxidatieve stress en UV-schade.

Natuurlijke huidverzorging

Sommige mensen zijn gezegend met een perfecte huid terwijl andere er meer moeite voor moeten doen. Voor deze mensen is een huidverzorgingsroutine, een gezond dieet en beweging vaak een belangrijker aandachtspunt wat de zuivere huid betreft. Je bent van harte welkom in mijn Huidinstituut om jouw huid eens flink onder de loep te leggen. We maken een scan om te zien wat het beste bij jouw huid past. En daarnaast hebben we fijne suppletie die je huid van binnenuit heel mooi kan maken.

LEES OOK: ACNE: WAAROM JE LIEVER WIL HEROVERWEGEN HOE JE OVER JE HUID PRAAT.

1 reactie op “Zo kun je op een natuurlijke manier de meest zuivere huid ooit krijgen”

  1. Pingback: Krijg je puistjes als je op reis gaat? Dit is waarom en zo ga je het tegen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.