Deze voedingsmiddelen wil je vermijden voor een betere huid

huid

Juiste voeding kan je energieniveau verhogen, ziekten helpen voorkomen, je lichaam gezond houden EN het kan ervoor zorgen dat je huid er beter uitziet. Het verkeerde voedsel kan juist het tegenovergestelde voor je huid betekenen. Laten we eens kijken naar de voedingsmiddelen die een slechte huid in de hand helpen.

Zout

De effecten van te veel zout zijn eigenlijk onmiddellijk zichtbaar. Eet een diner dat rijk is aan natrium en je wordt er opgezwollen van, vooral rond de ogen. Het heeft niet alleen invloed op je gezicht: overtollig zout kan ook het vasthouden van water elders in het lichaam verhogen. Fast food, bewerkt voedsel en zoute snacks zijn voor de hand liggende boosdoeners, maar pas ook op voor ingeblikte soep, slasaus en brood, die allemaal veel zout bevatten.

Suiker

Of het nu gaat om witte suiker of fructose-glucosestroop, de meeste suikersoorten kunnen grote schade aanrichten aan je lichaam. Suiker is verslavend en het zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt, wat een groot aantal problemen veroorzaakt – van energie crashes tot hormonale onevenwichtigheden. Het beschadigt ook collageen en elastine, waardoor de huid sneller veroudert. Wat kun je het beste doen? Verminder de hoeveelheid suiker die je consumeert. Als je wat zoetigheid nodig hebt, kies dan voor kokossuiker; het heeft een lagere glycemische index en is gemakkelijker te verwerken voor je lichaam.

Bewerkt voedsel

De meeste bewerkte voedingsmiddelen bevatten veel conserveringsmiddelen, kleurstoffen, emulgatoren en chemicaliën. Al deze stoffen kunnen ons hormoonsysteem en ons vetzuurmetabolisme verstoren. Vetzuren zijn belangrijk om de huid in balans te brengen en haar glans te geven. Wanneer je bewerkte voedingsmiddelen eet, raakt je lichaam overbelast in een poging al die chemicaliën te ontgiften. Als gevolg hiervan zie je er niet zo goed uit, voel je je niet goed, slaap je niet goed, of heb je een slecht werkende spijsvertering. Bovendien bevatten bewerkte voedingsmiddelen niet dezelfde hoeveelheden vitamines en mineralen als ‘hele’ voedingsmiddelen (onbewerkt eten). Wanneer je veel bewerkte voeding eet, ontneem je jezelf de kans om energie te krijgen van voeding die je echt van binnenuit voedt.

Frisdrank

Frisdrank zit vol met chemicaliën en ongelooflijk grote hoeveelheden suiker en/of chemische suikervervangers – die beide insulinepieken veroorzaken. Wanneer je suiker drinkt, vul je jezelf met lege calorieën op zonder enige voedingswaarde. Om gehydrateerd te blijven en gifstoffen te helpen verwijderen, wil je water drinken als je primaire bron van hydratatie. Door dit te doen merk je vrij snel een helderdere huid.

LEES OOK: ZO KUN JE JE IMMUUNSYSTEEM ONDERSTEUNEN.

Wit bloem

Wit bloem, het bloem wat veelal wordt gebruikt in het meeste brood en gebak, zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel stijgt. Als je gezonder of alkalischer probeert te eten, houd er dan rekening mee dat wit bloem erg zuur is. Probeer haver- of amandelmeel als alternatief.

Alcohol

Een drankje op zijn tijd is oké, maar zorg ervoor dat je met mate drinkt en probeer weg te blijven van cocktails die boordevol extra suiker zitten.

Uiteraard hoef je jezelf niet al het lekkers in het leven te ontzeggen. Balance is key!

1 reactie op “Deze voedingsmiddelen wil je vermijden voor een betere huid”

  1. Pingback: Voedingssupplementen: hebben gezonde mensen het nodig?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.