De meest effectieve manieren en stofjes om de huid te ondersteunen

huid

Huidverzorging komt van binnenuit. Natuurlijk kan de manier waarop je je huid van buitenaf behandelt een verschil maken, maar het ondersteunen van de gezondheid van de huid van binnenuit heeft voordelen op lange termijn. Dat is waar de echte kracht in zit.

Gezondheid van de huid kan alleen worden geoptimaliseerd als je op cellulair niveau begint: van daaruit volgt een stralende huid. Daarom hebben we een aantal belangrijke punten voor je in kaart gebracht:

Consumeer antioxidanten

Antioxidanten neutraliseren vrije radicalen in ons lichaam. Schade door vrije radicalen – veroorzaakt door vervuiling, zon, stress of voedsel – is de belangrijkste oorzaak van vroegtijdige veroudering, donkere vlekken, saaiheid en verlies van elasticiteit. Door antioxidanten binnen te krijgen kunnen cellen worden geoptimaliseerd om zuurstofradicaal afval te absorberen. Je kunt deze consumeren in voedingsmiddelen die rijk zijn aan antioxidanten – zoals bessen, donkergroen, wortels en noten – of je kunt ze aanvullen met supplementen. Enkele van onze favoriete antioxidanten:

Vitamine A of bètacaroteen: Vitamine A is van cruciaal belang voor herstel en onderhoud van de huid. Bètacaroteen (een voorloper van vitamine A) helpt de schade door vrije radicalen te verminderen, die optreedt als gevolg van huidbeschadiging door overmatige blootstelling aan de zon. 

Astaxanthine: een krachtige antioxidant, beschermt de collageenlaag van de huid en het is aangetoond dat het fijne lijntjes en ouderdomsvlekken helpt verminderen en de hydratatie van de huid ondersteunt.

Vitamine C: de in water oplosbare vitamine helpt de ​​natuurlijke aanmaak van collageen te ondersteunen. Dit gebeurt op twee manieren: ten eerste door de collageenproductie te stimuleren en ten tweede door het collageen dat je al hebt te stabiliseren.

Vermijd ontsteking veroorzakende producten

Ontstekingen veroorzaken grote schade aan de huid, wat leidt tot vroegtijdige veroudering en huidaandoeningen zoals acne en eczeem. Dit gebeurt omdat ontstekingen vrije radicalen veroorzaken, die pro-inflammatoire genen activeren, die een cascade van progressieve ontstekingen veroorzaken. Dit zorgt ervoor dat immuuncellen andere immuuncellen naar de beschadigde plaatsen rekruteren, wat meer oxidatieve stress en cellulair letsel veroorzaakt. Het is als het ware een vicieuze cirkel van beschadigingen de cellen. Hoewel de ongezonde producten voor iedereen zullen variëren, zijn er een paar veel voorkomende boosdoeners zoals: alcohol, voedingsmiddelen met een hoge glycemische index, suikers en zuivel.

Ondersteun je darmmicrobioom

Hoewel het essentieel is om je huidmicrobioom te ondersteunen voor een optimale gezondheid van de huid, is het minstens even belangrijk om dit te doen bij het darmmicrobioom. De darmen spelen een oh-zo belangrijke rol in de algehele gezondheid van de huid.

Wanneer je microflora niet in balans is, kan dit veroorzaken wat artsen in de functionele geneeskunde vaak een lekkende darm noemen, waardoor deeltjes kunnen ‘lekken’ en het immuunsysteem stimuleren om een ​​ontstekingsreactie in de huid van mensen met aanleg te veroorzaken.

Voeg adaptogenen toe

Adaptogenen zijn geneeskrachtige kruiden die de hypothalamus-hypofyse-endocriene as van je lichaam ondersteunen, wat de delicate verbinding is tussen je hersenen en het hormoonsysteem. Er is eigenlijk een grote verscheidenheid aan adaptogenen die een verscheidenheid aan voordelen beloven. Maar een van de meest populaire en effectief werkzame kruid is rhodiola. Er is aangetoond dat het de oxidatieve schade vertraagt ​​die kan leiden tot versnelde veroudering. Oxidatieve schade is slecht voor onze huid en het is een van de meest prominente oorzaken van vroegtijdige veroudering – als je oxidatieve stress kunt behouden tot een minimum, zal je huid er langer gezond uit blijven zien. Het is een van de belangrijkste onderdelen van preventieve maatregelen tegen veroudering.

Blijf gehydrateerd

Misschien niet verwonderlijk, een van de beste manieren om de gezondheid van de huid te ondersteunen, is gehydrateerd blijven. Er is een reden waarom degenen met de mooiste, stralende huid bijna altijd zeggen, dat veel water drinkende reden is om een mooie gloed te behouden. Water is essentieel voor alle lichaamsfuncties. En de gevolgen daarvan worden prominent weergegeven in je huid.

LEES OOK: DEZE 3 DINGEN WIL JE WETEN ALS JE EEN OMEGA 3 GAAT KOPEN (VISOLIE).

Consumeer gezonde vetten

De juiste balans van omega-3- en omega-6-vetzuren is essentieel voor de gezondheid van de huid. Het is gebleken dat het de functie van de huid barrière verbetert, door UV veroorzaakte ontstekingen en hyperpigmentatie remt, de droge huid en jeuk veroorzaakt door dermatitis verzwakt en de wondgenezing versnelt.

Conclusie:

Alles wat je eet heeft invloed op de werking van je huidcellen. Dus als je die gezonde gloed wilt die we allemaal zo begeren, kijk dan op cellulair niveau (vanuit binnen) waar je moet beginnen. Naast gezonde voeding is een algehele gezonde levensstijl van belang en daarnaast kun je deze levensstijl mooi ondersteunen met suppletie van een goede kwaliteit.

Maar wat ik je toch echt heel erg graag wil meegeven is het volgende: de perfecte huid is allerlei struggles niet waard. Ja, ik vind het belangrijk dat je goed voor je jezelf zorgt maar ik vind het vele malen belangrijker dat je lief voor jezelf bent! Ook als je even net iets te veel dropjes gegeten hebt (ik doe dit namelijk vrijwel iedere dag). Daar kan ik van balen, maar ik hoop ook voor mezelf dat ik dit met de dag minder ga doen. Uiteindelijk is GELUK het aller-aller-allerbelangrijkste ooit en soms word ik nu eenmaal erg gelukkig van die handen vol met dropjes =P. Ik denk dat je mijn punt wel snapt! Leef en geniet, daar gaat je huid ten slotte het mooiste van stralen.

10 reacties op “De meest effectieve manieren en stofjes om de huid te ondersteunen”

  1. Pingback: Waarom ik het Sirtfood dieet wat Adele volgde best interessant vind

  2. Pingback: Het verschil tussen huidverzorgingsproducten van de drogist en salon

  3. Pingback: Collageen: wat is het? Waarom is het essentieel voor (huid)gezondheid?

  4. Pingback: Collageen: waarom het innemen van slechts collageen niet voldoende is

  5. Pingback: Stress is de ultieme collageen killer. Maar hoe kan dat?

  6. Pingback: Collageen: is de sleutel tot een stralende en mooie huid

  7. Pingback: Waarom je huid er de laatste tijd uitgeput uitziet + de oplossing

  8. Pingback: Wat zijn slaaprimpels? Dit is waarom je ze hebt (collageen kan helpen)

  9. Pingback: De redenen waarom de aanmaak van collageen afneemt

  10. Pingback: Zwarte frambozen: tegen jeukende symptomen bij huidallergieën

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.