granen

De beautytrends die in het jaar 2021 van kracht zullen zijn

Als ik kijk naar de beautytrends voor het jaar 2021 dan zie ik dat diverse branches door corona veel bewuster zijn. Alles moet schoon en clean zijn. Zo ook in de salons. We willen dat alles (zichtbaar) gepoetst is en daarnaast hebben we geen behoefte aan tierlantijntjes en frutsels. Duidelijke communicatie is een vereiste. We dragen dus niet de ene keer wel een mondkapje en de andere keer niet. Een duidelijk systeem is waar men behoefte aan heeft. 

Door de komst van corona zijn we meer bewust met onze gezondheid bezig. Ook het stuk vitaliteit wordt steeds meer geïntegreerd in de wereld van beauty. Het behandelen van alleen de buitenkant van de huid is te kort door de bocht. Het totale plaatje (zorg van binnen en van buiten) is steeds meer aan de orde. 

Daarnaast zijn we ons steeds meer bewust van het feit dat body&mind een zijn. We zijn ons bewuster van hoe belangrijk ons immuunsysteem is en onze gezondheid. Wellicht heb je een periode van meer rust gehad en dus meer ontspanning ondervonden. Door minder afspraken had je meer tijd voor je inner circle. En misschien ben je je daarnaast bewust geraakt van het feit dat je je beter kunt voelen door goed voor je lichaam en geest te zorgen. En uiteraard hoe belangrijk ontspanning kan zijn.  

Slaap is ook zo’n trend. Rust en ontspanning en herstel zijn een ware trend. Goed slapen is ook wel de nieuwste beste skincare. De tijd die je vandaag de dag bij de schoonheidsspecialiste doorbrengt is nog belangrijker. Je bent op een veilige plek waar je tot rust komt, er is aandacht voor je en ook de aanraking is fijn. Het is het stukje aandacht, aanraking en beleving wat we vooral nu erg waarderen. 

De online begeleiding die tijdens corona flink aan de orde was (lockdown) hoeft niet te stoppen. Het telefonisch benaderen van cliënten en dergelijke hoeft zeker niet te stoppen en dat blijft men doen.

Er zijn nog veel mensen bang. Juist voor hen willen we een helder systeem uitdragen en kunnen we denken aan speciale tijdsloten voor risicogroepen. 

Zo is een andere trend ‘waar komt ons eten vandaan’. En waar komen onze voedingssupplementen vandaan? Mensen zijn zich bewuster, ze hebben meer tijd om gezonder te koken en ook om meer gezonde inkopen te doen. Denk aan lokale biologische boeren in de buurt. Men haalt het eten van dichterbij (wetende waar het vandaan komt).

De gezondheid van onze kinderen is ook meer aan het licht gekomen. Wellicht komt dit ook doordat ze een flinke tijd thuis zijn geweest en wij weer duidelijker hebben gezien wat ze wel en niet eten. Hoe pak je het aan wat betreft ongezond eten? Wat zijn de regels, haal je dit wel of niet in huis en etc.. Hoe maak je ze bewust van gezond eten, en hoe neem je hen daarin mee – dit is vandaag de dag belangrijker. 

En daarnaast vinden we het ook steeds meer van belang om te weten waar de stofjes in voedingssupplementen vandaan komen. We zijn ons meer bewust van het verschil tussen synthetische en natuurlijke stofjes. Synthetische stoffen zijn niet per definitie slechter. Van sommige natuurlijke stoffen heb je extreem veel nodig om er de voordelen van te krijgen. Bij synthetische stoffen is dit vaak niet het geval. Wat tevens ook minder belastend is voor de wereld. Het onderzoek hiernaar en de openheid hierover laten merken steeds meer zien. Laten zien ‘waar iets vandaan’ komt is een trend. Ik denk dat wij hier tevens een belangrijke rol in spelen. Dus uitleggen waar een stofje vandaan komt, of iets chemisch of synthetisch is en of dat goed of slecht is. 

Daarnaast is meer bewegen van belang. En dan vooral het stukje ‘hoe’ en ‘waarvoor’. Sporten met een doel is meer van belang. Dus niet meer zo zeer het feit dat je moet bewegen (lopen of fietsen), maar de reden waarom je het doet. Waarom doet men aan krachttraining of waarom doet men aan nuchter trainen? Dit zijn vragen die meer aan de orde zijn. Intermittent living past hier prachtig bij. Je stelt je lichaam bloot aan allerlei extremen om processen op gang te zetten. 

Maar laten we ook vooral de trend clean beauty niet vergeten. Natuurlijke, vegan en biologische skincare wordt met het jaar meer van belang. De markt blijft klein, maar hij groeit absoluut. 

Dit zie je ook terug bij influencers. We kijken er graag naar (ook omdat we meer tijd op sociale media zitten). 

Voor de schoonheidsspecialisten onder ons is het hyperpersonaliseren van behandelingen en van je klantgegevens ook een ware trend. Het in kaart brengen van: hoe, wat en op welk niveau is belangrijk. Wie is je klant, wat wil zij en hoe zorg je dat het doel lukt? 

Technologie achter apparatuur is het afgelopen jaar wat minder op de voorgrond geweest. Maar ik denk dat er evengoed een hoop achter de schermen is gebeurt, dus deze trend laat nog even op zich wachten. 

LEES OOK: PROTEÏNEPOEDER VERSUS COLLAGEENPOEDER: WELKE VAN DE TWEE IS GESCHIKT VOOR JOU?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.