5 voedingsmiddelen die je in de voorraadkast vindt die kunnen zorgen voor puistjes

onderhuidse puisten

Soms kunnen we puistjes krijgen zonder dat we bijvoorbeeld ongesteld moeten worden en hebben we eigenlijk geen idee waarom onze huid zo reageert. Acne kan ontstaan door o.a. talg, bacteriën op het gezicht en ontstekingen van het talg in combinatie met dode huidcellen. En daarnaast is voeding een van de grote triggers die een belangrijke rol speelt bij de gezondheid van de huid. 

Neem daarom vooral een kijkje in je voorraadkast. Onderstaande voedingsmiddelen worden hier vaak in aangetroffen en ze kunnen zorgen voor puistjes (acne).

1. Caseïne en wei-eiwit

Deze eiwitten tref je in eiwitrepen en -poeders. Ze ze zijn afgeleid van melk en veel mensen kunnen hier prima tegen, maar ze kunnen ze een probleem veroorzaken voor mensen die gevoelig zijn voor zuivel. Caseïne en wei zijn twee soorten eiwitten die in melk worden aangetroffen. Ze kunnen het insulinegehalte in de huid verhogen, wat acne kan veroorzaken of verergeren. Caseïne is gekoppeld aan zuivel intolerantie, spijsverteringsproblemen en ontstekingen. Ze kunnen je hormonen dwarsbomen en ontstekingen veroorzaken, wat allebei bijdraagt aan acne.

Wat te doen: (again) controleer de etiketten en van de voedingsmiddelen. Als je gevoelig bent voor zuivelproducten dan wil je producten waar wei in zit wellicht even overslaan. Als je een op caseïne gebaseerd eiwitpoeder wil gebruiken, zoek er dan een met bèta-A2-caseïne. Dit is gemakkelijker verteerbaar. Je kunt daarnaast kiezen voor een ​​plantaardig eiwitpoeder, zoals erwten eiwit, hennep of zilvervliesrijst.

2. Geraffineerde koolhydraten en suiker

Geraffineerde koolhydraten zoals crackers, koekjes en pasta worden door het lichaam afgebroken tot suiker. Dit resulteert in een verhoogd niveau van het hormoon insuline. Verhoogde insulinespiegels bevorderen de toename van andere hormonen zoals bijvoorbeeld androgenen. Tezamen resulteert dit in een toename van de talgproductie, groei van huidcellen, bacteriële overgroei en ontstekingen, dit kan leiden tot het ontstaan ​​van acne.

Wat te doen: controleer de etiketten van de voedingsmiddelen om te checken op toegevoegde suikers, kies voedingsmiddelen met een lagere glycemische index en zoek naar graanvrije verpakte opties en alternatieve pasta’s zoals van kikkererwten of linzen.

3. Melkchocolade en witte chocolade

Chocolade zelf zal niet tot puistjes lijden, maar het kan wel komen door waar de chocolade van gemaakt is. Melkchocolade en witte chocolade bevatten over het algemeen meer zuivelproducten, suiker en andere additieven in vergelijking met pure chocolade. Vooral voor personen die vatbaar zijn voor acne, kunnen melk en witte chocolaatjes hormonale veranderingen veroorzaken. Dit komt door de verhoogde insulinespiegels, wat leidt tot een verhoogde talgproductie en ontstekingsreacties in het lichaam. En dat kan weer kan leiden tot acne. 

Wat te doen: ga voor pure chocolade. De cacao in pure chocolade is rijk aan ijzer, magnesium en zink en bevat ook gezondheidsbevorderende antioxidanten, genaamd flavanolen. Eet chocolade die 70% of meer cacao bevat om van de antioxidanten te profiteren.

4. Verzadigde vetten en transvetten

Verzadigde en industrieel geproduceerde transvetten komen veel voor in standaard snacks, evenals in salades, sauzen en mayonaise in flessen. Op etiketten worden deze vermeld als pindaolie, palmitaat en plantaardige olie. Verzadigde vetten en transvetten blijken ontstekingen te stimuleren, de talgproductie te verhogen en bij te dragen aan acne.

Wat te doen: controleer je etiketten en van de voedingsmiddelen en zoek naar een gezonde mayonaise op basis van avocado-olie. Of mix je eigen doe-het-zelf saladedressings met biologische extra vierge olijfolie.

5. Overmatig alcoholgebruik

Het consequent te veel drinken van alcohol kan grote schade aanrichten aan je huid. Het drinken van alcohol is geen pretje voor je bloedsuikerspiegel, het knoeit met je hormonen en tegelijkertijd verstoort het de darmgezondheid. Overmatig alcoholgebruik kan leiden tot een verhoogde darmpermeabiliteit en veranderingen in het darmmicrobioom. Als je een onbalans hebt, kan die disharmonie zich vaak op je huid tonen door middel van puistjes.

Wat te doen: geniet met mate. Een drankje op zijn tijd is echt niet erg, maar kijk niet dagelijks te diep in het glaasje. 

LEES OOK: HUIDVEROUDERING: DIT ZIJN DE 5 TEKENEN DIE EROP WIJZEN DAT JE STRALENDE HUID MINDER WORDT.

Je bent van harte welkom bij ons in het Huidinstituut als je graag een nog beter advies wil over jouw huid =).

1 reactie op “5 voedingsmiddelen die je in de voorraadkast vindt die kunnen zorgen voor puistjes”

  1. Pingback: Waarom hydratatie van de huid zo belangrijk is om puistjes te voorkomen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.