Mijn ervaring met intermittent living

intermittent living

Eigenlijk verdiep ik me al 20 jaar in elke mogelijk vorm van vasten. Vasten doe je om je lijf te resetten. Dit kun je doen door: niet te eten, aan sapvasten te doen, klysma’s te doen en meer. Ik heb het allemaal gedaan en ik merkte dat ik er goed ‘op ging’. Ik zat in een lekkere flow waarbij ik helder in mijn hoofd werd en merkte dat mijn focus aanzienlijk verbeterde. Ik vertel je graag meer over intermittent living.

Altijd na het doen van zo’n vast periode merkte ik de gezondheidsvoordelen. Ik was een enorme suikerverslaafde, maar na dit soort momenten was dat geheel over. Het was voor mij altijd weer wonderbaarlijk om te merken, dat als je stop met het consumeren van suikers dat deze cravings ook verdwijnen. Dit vond ik altijd een plezierig gegeven. De helderheid, fitheid en energie zijn altijd weer fijne beloningen. Maar helaas ben ik een type wat snel kan vervallen in Westerse eet en leefpatronen. En zodra dit aan de orde is verdwijnen de effecten daarmee ook. 

Mathilde Kuijpers is een jaar geleden op mijn pad gekomen. Zij is orthomoleculair leefstijl-arts en ze heeft haar eigen praktijk. Ze wilde dolgraag een intermittent living week organiseren en daar deed ik afgelopen september aan mee. Voorheen wist ik niet wat dit betekende en stond ik er blanco in. Ik begreep dat de volgende dingen aan het bod kwamen: intensieve duurtraining, intensieve krachttraining, ijsbaden, sauna’s en meer extreme prikkels. 

Op 30 augustus kwamen we als groep bij elkaar en hebben we een week lang ons lichaam aan allerlei oer prikkels blootgesteld. Dit hebben we gedaan omdat ons DNA zich op geen enkele manier heeft aangepast op het DNA van ons als organisme. We bestaan al zo’n 3 miljoen jaar en in de laatste 150 jaar hebben we veel leefstijlveranderingen gemaakt, maar hier heeft ons DNA zich niet op aangepast. Sterker nog: ons DNA past zich maar 2 procent aan in 150 jaar (!), dus dat is zo goed als niks. 

Veranderingen zijn onder andere: zittend werken en meer vlees consumeren. In de oertijd had men geluk als jagers en verzamelaars een konijntje of fazantje konden bemachtigen. De industrie van nu, dus waarbij vele boeren rund houden past eigenlijk helemaal niet bij ons DNA. Maar denk ook eens aan zaken als het hebben van een koelkast en een verwarming. Deze luxe heeft ervoor gezorgd dat bepaalde processen in ons lichaam niet meer aan de orde zijn. Terwijl sommige hiervan juist zo belangrijk zijn om: energie in onze cellen te krijgen, het immuunsysteem te boosten, groepsgevoel te hebben, een beter uithoudingsvermogen te hebben en flexibeler in zowel ons hoofd als in beweging te zijn. Door de komst van elektra hoeven we ook veel minder na te denken, onze apparatuur doet het voor ons. En hier gaan onze hersenen daadwerkelijk van krimpen. 

Als je lichaam zich aan prikkels ondervindt (net zoals in de oertijd), resulteert dit in het resetten van processen in je lichaam. Leo Pruimboom heeft daar veel onderzoek naar gedaan en leidt inmiddels therapeuten op om intermittent living coach te worden. En dit is Mathilde dus ook. Iedereen van het clubje heeft de week als enorm inspirerend ervaren. We kregen les om te begrijpen wat er in ons lichaam gebeurde, want dit is juist zo van belang om het na afloop vast te houden. Er werd heerlijk voor ons gekookt. Maar dit was niet altijd 3 keer per dag zo. Het was iedere keer een verrassing om ons lichaam flexibel te houden door niet altijd te kunnen eten of drinken. 

We hebben 24 uur niet gegeten, 36 uur niet gedronken, we deden aan dorst vasten, bulk drinken, we hadden hitte en koude dagen en we deden ademhalingsoefeningen om bepaalde hormetische prikkels aan ons lichaam te geven. Met al dit soort toepassingen veranderde onze vitaliteit in een week enorm. Dit werd ook daadwerkelijk bijgehouden met: metingen, bloedwaardes, urineonderzoek, hartslagcontrole, bloeddruk, glucosewaardes en etc. om inzichtelijk en wetenschappelijk aan te tonen welke veranderingen er in ons lichaam plaats vonden. 
Ik vond dit zo’n fantastische ervaring en mega interessante week dat ik heb besloten om in het voorjaar van 2021 samen met Mathilde zo’n week te houden. We organiseren een groep van relaties van Cellics en voor schoonheidsspecialistes.

Wil je meer informatie deze intermittent living week ontvangen? Email mij dan op: suzan.oerlemans@icloud.com

LEES OOK: PROTEÏNEPOEDER VERSUS COLLAGEENPOEDER: WELKE VAN DE TWEE IS GESCHIKT VOOR JOU?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.