voedingsmiddelen

Wist je dat kleine voedingsmiddelen grote gezondheidsvoordelen hebben?

We kennen allemaal de uitspraak ‘‘less is more’’ wel, deze uitspraak gaat ook op voor een hoop kleine voedingsmiddelen. Zie het zo: hoe eenvoudiger de ingrediëntenlijst is, hoe meer voedingsvoordelen het product heeft. Dit is dan ook precies de reden waarom je de meeste pakjes en zakjes wil vermijden. Laten we hier dieper op in duiken. Kleinere voedingsmiddelen kunnen in veel gevallen enorm veel voedingsstoffen bevatten.

Kleinere voedingsmiddelen eten

Houd er rekening mee dat als het om planten gaat, kleiner meestal beter is omdat de fytonutriënten meer geconcentreerd zijn. Zie het zo: het is alsof alle voedingsstoffen die je zou kunnen binnenkrijgen van een normale plant, verpakt zijn in één schattige mini bolletje. Dit betekent overigens niet dat kleine bosbessen noodzakelijkerwijs meer voedingsstoffen bevatten dan bijvoorbeeld een granaatappel, maar het is wel goed om de vergelijking uit voedingsmiddelen binnen dezelfde fytonutriënten familie te nemen.

Neem bijvoorbeeld microgreens (micro- of kiemgroenten) in plaats van het grote boerenkoolblad. Dat geeft je een grotere nutriëntendichtheid. En hoe zit het dan met de grote voorradige bosbessen van menig supermarkt? Koop kleinere wilde bessen! Deze zijn vaak nog rijker aan antioxidanten. Uiteraard wil dit niet zeggen dat je de gewone bosbes helemaal niet moet eten – ze hebben ook polyfenol kracht – maar het is interessant om te weten dat kleinere, wilde bessen zo krachtig zijn.

Meer over microgreens

Microgreens zitten boordevol vitamines (zoals vitamine C, E en K). Over het algemeen bevatten microgreens aanzienlijk hogere niveaus van vitamines en carotenoïden – ongeveer vijf keer meer – dan hun volwassen plant-tegenhangers. Hieruit kun je veronderstellen dat microgreens zeker de moeite waard kunnen zijn om te consumeren. Weet wel dat dit natuurlijk geen reden is om te stoppen met het eten van een volwassen broccoli, maar het is wel een goede reden om wat baby broccoli-spruitjes aan je kruideniers karretje toe te voegen. Je kunt deze gezonde mini spruiten ook zelf kweken.

Tot slot

Laten we het nog even duidelijk benadrukken: het eten van welke plant dan ook is beter dan helemaal geen planten eten – met een plantenrijk dieet consumeer je nog steeds al die goede fytonutriënten. Maar als je wilde bosbessen vindt (zelfs bevroren bessen behouden hun voedingsstoffen) of microgreens op je lokale markt, zou je kunnen overwegen om deze flink in te slaan. Mogelijk krijg je meer ‘fytochemische waar’ voor je geld. Uiteraard is het eten van planten niet voldoende om aan al je bouwstenen te komen. Zo zijn eiwitten minstens even van belang. Wil je daar meer over weten? Lees dan dit artikel over eiwitten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.