make-up

Hoe je als consument verleidt wordt tot het doen van aankopen

Wist je dat er een aantal beïnvloedingsprincipes zijn waar jouw reptielenbrein door verleidt wordt? Dit is menselijk en hier hebben we allemaal mee te kampen. Je kunt wel denken ‘oh nee, daar trap ik niet in’ maar de realiteit wijst vaak iets anders uit. Hier wordt natuurlijk vanuit de sales wereld flink op ingespeeld. En hierdoor maak jij sneller keuzes tot een bepaalde aankoop. Lees hieronder hoe dit werkt.  

Sociale bewijslast

Als veel mensen het doen dan zal het wel goed zijn toch? We hebben het hier over het beïnvloedingsprincipe sociale bewijslast. Niks beweegt een groep meer dan de groep zelf! Dus: als veel mensen het doen, dan zal het wel goed zijn. Of vandaag de dag: als iemand veel volgers heeft, dan zal het wel goed zijn. Zoals je begrijpt wordt hier veel op in gespeeld. 

Schaarste

Als het er niet is dan word je hebberig. Denk maar aan de allernieuwste Iphone’s of bepaalde schoenen. Mensen zetten tenten op om deze te bemachtigen. Zodra je schaarste creëert kunnen er wachtrijen ontstaan. En door diezelfde wachtrijen raakt men nog hebberig. Je kunt hier niks aan doen, zo werkt ons brein nu eenmaal. Ook jij bent hier gevoelig voor. 

Gelijkgestemdheid

Een mooi voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld iemand die je in een winkel complimenteert omdat je zo’n mooi jurkje draagt. Of bij het vragen naar jouw naam wordt er verwezen naar hun moeder die ook zo heet. Herken je het verband? Victor Mids is hier ook erg goed in, hij weet iedere onbekende persoon bij hem op zijn of haar gemak te brengen. Dus: als er sprake is van een connectie neemt men eerder iets van je aan.

Wederkerigheid

Als iemand iets voor je doet dan heb je daarna vaak het (schuldgevoel) dat je iets terug moet doen. Een cadeautje of een extraatje bij jouw aankoop werkt net zo. Hierdoor ben je toch sneller geneigd om de volgende keer weer bij hetzelfde merk te kopen. Geen wonder dat hier veel gebruik van wordt gemaakt in het land van sales. 

Urgentie

Zinnen als ‘’het kan alleen vandaag nog, wees er snel bij’’ werken ook erg goed. Je reptielenbrein denkt dan gelijk ‘hé, er moet snel iets gebeuren’. Ons reptielenbrein is met name ook gericht op overleven, vluchten en vechten. Maar zo reageert je brein dus ook wanneer er dit soort snelle aanbiedingen aan haar voorbij gaan. 

Autoriteit

We willen graag luisteren naar iemand die autoritair hoogstaand is. Denk bijvoorbeeld aan een dokter in een witte jas. Ons brein associeert dit vaak gelijk met ‘we zijn in goede handen’. Zo is er ook nog onderscheid tussen een werkelijke autoriteit of een waargenomen autoriteit. Een werkelijke autoriteit betreft bijvoorbeeld een huidexpert, terwijl een waargenomen autoriteit bijvoorbeeld gaat over een bekend persoon met een groot bereik. 

Consistentie

Als je ‘ja’ op een bepaald product hebt gezegd is het lastig om hier later een ‘nee’ van te maken. Je hebt jezelf, vriendinnen, kennissen en etc. overtuigd van de waarde van het product terwijl je hier bij nader inzien toch eigenlijk anders over denkt. Het is moeilijk om deze gedachten om te zetten. Ons brein is namelijk gericht op consistentie. 

Aversie tegen verlies

De kans om iets te verliezen beangstigend ons heel erg. In beautyland wordt daar veel op in gespeeld. Denk maar aan teksten zoals ‘’laat je huid niet onnodig verouderen of zorg niet dat je onnodig acne krijgt’’. Dit soort teksten werken ook op ons reptielenbrein. Ze zijn er speciaal voor gemaakt!

Dus:

Voel je niet boos op jezelf als je weer in een zogenaamde actie bent gestonken, het overkomt ons tenslotte allemaal. En ondervindt ook echt of een product iets voor jou is. Het is namelijk best oké om van je eerdere bevinding af te stappen =).

LEES OOK: DIËTEN ZIJN ONNODIG, MAAR HET SIRTFOOD DIEET WAT ADELE VOLGDE IS BEST INTERESSANT.

1 reactie op “Hoe je als consument verleidt wordt tot het doen van aankopen”

  1. Pingback: Het verschil tussen huidverzorgingsproducten van de drogist en salon

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.