Proteïnepoeder versus collageenpoeder: welke van de twee is geschikt voor jou?

Eiwitten

Collageenpoeder en proteïnepoeder worden vaak met elkaar verward. Ze bevatten beiden aminozuren, ze helpen allebei het lichaam, ze ondersteunen het eiwitniveau en ze zijn beide geliefd in de wereld van welzijn. Maar als je ze nog niet eerder hebt geprobeerd, kan het ook moeilijk zijn om te bepalen welke optie het beste bij jou past. Hier splitsen we de specifieke voordelen van elk op:

Zijn collageenpoeder en proteïnepoeder identiek?

Het korte antwoord hierop is: Nee. Wat de producten anders maakt is hun aminozuurgehalte. Collageen heeft een heel andere set aminozuren dan een typisch dierlijk of plantaardig eiwitpoeder. Over het algemeen zijn collageenpoeder en proteïnepoeder verschillende producten met verschillende voedingsprofielen, verschillende ingrediënten en verschillende doelen. Het beste poeder is eigenlijk gevonden als je kijkt naar de voordelen hiervan. Zie hieronder.

3 voordelen van collageen

Collageenpoeder is nieuwer op de markt vergeleken met proteïnepoeder. Het biedt veel voordelen voor de algehele gezondheid waaronder de volgende:

1. Het is goed voor je huid, haar en nagels
Collageenpoeder kan de groei van je haar, huid en nagels ondersteunen, die grotendeels bestaan ​​uit een verhard eiwit dat keratine wordt genoemd. Keratine bestaat voornamelijk uit de aminozuren (bouwstenen van eiwitten) alanine, leucine, arginine en cysteïne. Veel onderzoeken hebben bevestigd dat suppletie met collageen ook goed is voor de algehele gezondheid van de huid. De poeders van Cellics bevatten naast collageen ook vitamine C, wat helpt om structuur en stevigheid te geven aan haar, huid, nagels en ander bindweefsel. Als je je haar, huid en nagels wilt ondersteunen is collageenpoeder een erg goede optie voor jou.

2. Het kan de gezondheid van gewrichten ondersteunen
Het hebben van de bouwstenen van deze kraakbeenweefsels – namelijk collageen – is essentieel voor het vermogen om gewrichten te ondersteunen. Dus als je gewrichtsproblemen hebt kan collageenpoeder het overwegen waard zijn. Wat betreft het volledig herstellen van beschadigd kraakbeen is het op dit moment nog niet duidelijk of je lichaam dat volledig kan doen (een onderzoek bij mensen uit 2019 suggereerde dat dit het geval zou kunnen zijn). Maar indien het mogelijk is is het hebben van voldoende collageen niveaus van cruciaal belang.

3. Het kan de gezondheid van de botten ondersteunen
Dit kan voor vrouwen gunstiger zijn dan voor mannen. Studies hebben aangetoond dat vrouwen die collageen gebruiken, lagere niveaus van de hormonen hebben die botafbraak bevorderen in vergelijking met vrouwen die alleen calciumsupplementen gebruiken. Deze zelfde vrouwen hadden ook een betere botmineraaldichtheid, wat de hoeveelheid botmineraal is in botweefsel. 

— 

Door collageen in te nemen kan je lichaam onder andere meer aminozuren krijgen die nodig zijn om je botten te herstellen. Er zijn natuurlijk veel andere voedingsfactoren bij betrokken, maar door collageen in te nemen, zorg je ervoor dat de aminozuur component van de vereiste reacties en fysiologische processen is vervuld en dus niet beperkt.

3 voordelen van proteïnepoeder

Dit zijn de specifieke voordelen van eiwitpoeder – hier zijn enkele belangrijke om in gedachten te houden:

1. Het kan helpen bij spiergroei
Eiwitpoeder bevat complete eiwitten die je kunnen helpen bij het opbouwen van spieren. Eiwitpoeders omvatten over het algemeen de aminozuren leucine, valine en isoleucine, die bekend staan ​​als aminozuren met vertakte ketens. Ze spelen een grote rol bij de synthese van spiereiwitten en de groei en het herstel van spierweefsel.

2. Het is een goede optie voor een veganistisch dieet
Niet alle eiwitpoeders op de markt zijn veganistisch, maar er zijn genoeg plantaardige opties op de markt als je een veganistisch of vegetarisch dieet volgt. Neem deze variant van Cellics. Eiwitpoeder kan goed worden gebruikt ingezet door mensen met een eiwitarm dieet om ervoor te zorgen dat ze deze specifieke aminozuren binnenkrijgen.

3. Het kan helpen om te ‘vullen’
Eiwitpoeder bevat calorieën en dat kan aan je maaltijd worden toegevoegd terwijl het de bouwstenen levert voor zo ongeveer alles in je lichaam. Hoewel eiwitpoeder niet als maaltijdvervanger mag worden gebruikt kan het toevoegen ervan aan je eten ervoor zorgen dat je je langer vol voelt. Dat kan later op de dag de snack inname verminderen.

Conclusie

Eiwitpoeder en collageenpoeder zijn niet identiek vanwege de verschillende aminozuurprofielen. Eiwitpoeders zijn over het algemeen beter voor mensen die een veganistisch dieet volgen of die strikt geïnteresseerd zijn in spiergroei. Maar als je echter op zoek bent naar een supplement dat meer voordelen heeft voor het hele lichaam is een collageen supplement misschien meer iets voor jou. Gelukkig hebben wij van Cellics beiden. Neem een kijkje in ons assortiment om erachter te komen waar jouw voorkeur naar uitgaat. Persoonlijk gebruik ik ze allebei omdat het wat mij betreft beide onmisbare componenten zijn.

LEES OOK: 8 DINGEN DIE JE KUNT DOEN VOOR EEN MOOIE EN STRALENDE HUID.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.